Hiába a nagy ívű tervek, nem történt jelentősebb előrelépés a fővárosi parkolás-fejlesztés területén. Pénz híján a Városházán a magánbefektetők mélygarázsaiban bíznak. A főváros ugyanakkor drágább parkolással szorítaná ki az autókat a belvárosból.

 Tizenegy többfunkciós közlekedési csomópont, ötven új P+R parkoló és több új mélygarázs Budapestszerte – a két évvel ezelőtti fővárosi tervek alapján ezeket építették volna meg 2007-re, hogy csökkentsék a közterületeken parkoló autók számát. A számítások szerint a huszonkétmilliárd forintos beruházást részben uniós pénzből finanszírozták volna. A tervből azonban szinte semmi nem valósult meg. Parkolóház és mélygarázs 122 van Budapesten összesen 22 521 férőhellyel, P+R parkolóból jelenleg huszonkilenc működik, összesen mintegy négyezer férőhellyel, amelyhez bő egy éve csatlakozott a Papp László Sportaréna parkolóháza további ezerkétszázzal. Kiderült, a főváros célja nem változott, csak a pénz fogyott el.

Közterületről visszaszorítanák

A 2005-ben elfogadott parkolási rendelet nem titkolt célja, hogy minél kisebb legyen az autós forgalom a belvárosban, ennek eszköze a közterületen való parkolás visszaszorítása (a tartós parkolás átterelése a parkolóházakba és a garázsokba), amelyet többek között a magasabb parkolási díjak alkalmazásával, illetve a felszíni parkolóhelyek visszaszorításával érnének el.
Állami parkolóépítés azonban az elkövetkező években csak a 4-es metróvonal több állomásánál várható, mint például az Etele téren, ahová ezernégyszáz férőhelyes P+R parkolót terveznek.

Magángarázsoké a jövő

Érdeklődésünkre a Városházán közölték: új parkolóházak fejlesztésére a fővárosnak nincsenek és várhatóan nem is lesznek forrásai, de a jövőben ezen a területen is változások várhatók. Növelnék ugyanis a közterületen kívüli, közhasznú, de elsősorban vállalkozási alapú garázsok, parkolóházak számát. Erre a befektetőket az önkormányzatoknak kell ösztönözniük. Egyelőre ugyanis nem éri meg nekik, hogy parkolóházat építsenek, inkább irodaházakat húznak fel, de több fejlesztési tanulmány szerint néhány éven belül várhatóan a magántőke felfedezi ezt a szektort is, és több parkolóház épülhet magánberuházásban.

Félmillió foglalt parkolóhely

Ha állami tulajdonú parkolók nem is épülnek, halad a parkolás-fejlesztés – állítják a fővárosnál. Jelenleg épp azt készítik elő, hogy az egységes mobiltelefonos parkolási díjfizetési rendszer a P+R parkolókban is használható legyen. De a Budapest Szíve programtól is azt várják a Városházán, hogy a belvárosban csökkenjen az autóforgalom és közösségi terek jöjjenek létre. Ennek kapcsán a belső területeken tiltják vagy drágítják a parkolást. A főváros utcáin naponta 1-1,2 millió autó közlekedik és átlagosan 500-600 ezer autó parkol Budapesten. Ebből a belső kerületekben 100-120 ezer autó áll naponta.

 Évtizedekre Bécstől?

Bécsben egy 2004-es felmérés szerint 205 parkolóház és mélygarázs található, mely 64 700 autónak biztosít várakozási lehetőséget. Az osztrák főváros városfejlesztési koncepciója szerint a parkolóházak és a P+R parkolók létesítése továbbra is támogatást élvez, ennek értelmében 2010-ig legalább ötezer támogatott garázsférőhelyet akarnak létesíteni.

forrás: http://www.fn.hu/