Mi az oka annak, hogy hazánkban jelentős mennyiségű mélygarázs projekt fullad botrányba, akad meg évekre? Az elmúlt pár év eseteit vizsgálva kiderül, hogy sok szereplő lehet hibás.

Egy mélygarázs építése minden önkormányzatnak jelentős feladat. A közlekedés, amihez mindenki ért, amit mindenki használ, a zsúfoltság, a parkolóhelyek hiánya, a büntetőcédulák, amiért mindenki dohog és nem utolsó sorban az a jelentős beruházási költség amivel egy mélygarázs megépítése jár, bizony mindenütt "ügyet" csinál a mélygarázsok építéséből.

Költségek

Mélygarázsok költségeiKezdjük talán a legutóbbival, a költségekkel. A mélygarázsok beruházási költsége 10-15 szöröse a felszíni parkolókénak. Az önkormányzatok a belső városrészekben szeretnének területeket nyerni, teret rendezni, az autókat a föld alá rejteni, de ezt az összeget általában nem tudják önerőből megfinanszírozni. Magánbefektetők pénzét várják.

Politika

Így volt ez Sopronban is, ahol jött is a magánbefektető és meg is építette a mélygarázst. Bár már menet közben gyanús ingatlanügyleteket emlegettek, a sajtó megtelt a sokszor egymásnak is ellentmondó hírekkel. Sőtt, a kór a tervezett váci garázsra is átterjedt. A két esetben a befektető is azonos, de nem mehetünk el amellett az analógia mellett sem, hogy a botrány mindkét esetben politikai érdekeket szolgál (a másik oldalon sért). Minden esetre szakmai érvek egyik esetben sem hangzanak el, a média pártállástól függően durván csúsztat az egyik illetve a másik irányba. Ezekben az esetekben kimondhatjuk, hogy a beruházásokat a politika lehetetleníti el, annál is inkább, mivel az említett városokban történteket látva a más városok kétpólusú testülettel rendelkező önkormányzatai már eleve nem mernek ilyen "ingoványos" projektbe belevágni.

BeruházókSilógarázs automata gépi parkoló

Persze nem róható fel minden a politika számlájára. A Miskolcon, Nyíregyházán, Zalaegerszegen, Székesfehérváron és Nagykanizsán is gépesített parkolót ígérő, a néhol a megvalósításra szerződő, Kanizsa esetén még a gödröt is kiásó, majd mindenki elől eltűnő Siloparking Hungary Zrt. esete szerencsére nem tipikus. A vezetője a legfrissebb hírek szerint csalás miatt 3 hónapra előzetes letartóztatásban van. A londoni Segment Ltd. nevű anyacég mossa kezeit, a gödröt pedig a kanizsai önkormányzat temethette be saját pénzén. Miskolc szerencsésebb volt, ott csak az alapkő elhelyezéséig jutottak. Pedig a silógarázs alapvetően ügyes megoldás. Vajon ezek után mennyi időnek kell eltelnie ahoz, hogy valaki merjen építtetni ilyet?

Zöld érvek

Zöldek v.s. mélygarázsokDe nem feledkezhetünk meg a zöldek sokszor saját céljaiknak is ellentmondó érveléseiről. Valahol kipattan egy hajmeresztő információ és a lelkes aktivisták gondolkodás nélkül minden energiájukkal gátolnak egy-egy mélygarázs projektet. A nagyjából 7 éve húzódó nagymező utcai mélygarázs (bár ez inkább az állatorvosi ló esete) tervezői a föld alatt kerülgetik a fák gyökereit, szakértőket vontak be a fák megóvása érdekében, mindhiába. De számtalan példa van arra is, hogy a levegő minőségének drámai romlását hozzák fel a mélygarázs ellen (pl. Madách tér), amit röviden úgy lehet megcáfolni, hogy ahol helykereső forgalom eddig nem volt, oda nem gazdaságos garázst építeni, tehát nem építenek, ahol pedig helykereső forgalom eddig is volt, ott ez meg fog szűnni. Önmagában mélygarázs többletforgalmat nem generál, pláne, ha a telítettségét megfelelő helyeken előrejelzik. A felszín pedig minimum fűvel bevethető. Esete válogatja, de a legfájóbb, hogy a környezetvédelem fontos ügye mindíg kimerül az ilyen eszeveszett vak tiltakozóakciókban. Pláne ha igaz az, hogy  egyes zöld vezetők pénzért elviszik az előzőleg általuk felbujtott, akadályt jelentő aktivistáikat.

Lakosok

Ha valakinek a lakhelye közvetlen közelében mélygarázst építenek, az mindenképpen jelentős eseményként éli meg azt. Általában tudja, hogy vagy egy éven keresztül el kell viselje a zajt, port és egyéb kényelmetlenségeket, és tudja azt is, hogy utána kap egy átformált teret az esetleg elöregedett, csúnya, de mindenképpen megszokott helyett. Nagy a jelentőssége a véleményformálóknak. Nem mindegy, hogy az építéssel járó kellemetlenségeket, a levegőszennyezettség növekedéséről szóló rémhíreket, a munkagödörbe beomló ház vízióját vázolják-e fel a lakónak, vagy a nyugodt környezetet, rendezett teret, az ezzel megemelkedő ingatlanárat duruzsolják a fülébe. A lakók tiltakozása aztán kikerülhet a véleményformálók kontrollja alól, önálló életre kel és ha elég erős belső magja van, komoly akadályt képezhet, mivel az ész érvek sokszor már nem hatnak.

Tervezők

MélygarázstervezőkA településtervezők többnyire kényelmesen át tudják gondolni a mélygarázsok parkolási igényekhez igazodó elhelyezkedését. A konkrét építészeti tervet készítő tervezők közül a generáltervezőnek van komoly felelőssége. Ez nem csupán a munka minőségére igaz, hanem arra is, hogy hogyan tudja a projektet menedzselni az önkormányzatok szakmai plénumain. Ha megfelelő szakmai háttértámogatást tud kivívni, az lehet olyan erő, ami a politikai érdekellentéteknek is felébe tud kerekedni. Fontos tehát, hogy a generáltervező jártas legyen mélygarázsok tervezésében, vagy vonjon be megfelelő szakembereket, akik értenek hozzá. Ez egyelőre nem túlságosan jellemző, nem tudni, hogy hány projekt vész el megfelelő szakmai előkészítettség hiánya miatt. Ehez képest a szaktervezők jelentőssége csekély. Szerencsére nem hallani olyan esetekről, amikor rossz statikai, talajmechanikai méretezés miatt mélygarázs melletti ház repedt volna. Garázstechnológust pedig azért érdemes bevonni, hogy minden működjön, hiszen egy kényelmetlen, netán használhatatlan mélygarázs nem kelti jó hírét ezeknek a létesítményeknek.

Szabályozás

Projektfinanszírozás szabályozásaÉs hát nézzük meg azt is, hogy hová épülnek leginkább a nyilvános mélygarázsok? Közterek alá. A közelmúlt példái azt mutatják, hogy egy önkormányzat forgalomképtelen törzsvagyonát képező ingatlan alá építeni és a későbbiekben az önálló helyrajzi számon bejegyzett ingatlant üzemeltetni, magántulajdonba adni, vagy használati joggal ellátni, mind olyan lehetőségek, melyekkel kapcsolatban kevés a tapasztalat, nincsen kitaposott út ami bátoríthatná az önkormányzatokat. Mennyivel egyszerűbb lenne P+R rendszerű parkolóházakat építeni a városközponttól távol!

Gazdasági háttér

Ne menjünk messzire, csupán nézzük meg nyugati szomszédunkat! Ausztriában a mélygarázsberuházások költsége nem sokkal magasabb a hazaiaknál. Viszont a közönség meg tudja fizetni az itteni parkolási díj dupláját is. Vagyis a mélygarázsberuházások megtérülési ideje hazánkban viszonylag magas. A felszíni parkolási díjak és a parkolási létesítmények díjainak összehangolásával, a használat ösztönzésével mindenképpen élni kell, ez pedig a befektető és az önkormányzat együttműködését feltételezi. Ez újabb támadási pont az amúgy sem népszerű parkolási díjak ellenzői és a korrupciót sejtető politikai ellenlábasok számára.

Akkor hát reménytelen mélygarázsok építéséről beszélni? Erről szó sincsen. Rengeteg nyilvános garázs épült már és épül most is. A fenti problémák pusztán azt mutatják, hogy még mindíg az elején tartunk egy olyan folyamatnak, aminek a végére el kell jussunk odáig, hogy városi tereink álló forgalom alóli felszabadítását, a parkolási problémák orvoslását a települések bevett gyakorlat szerinti rutinszerű feladatként éljék meg.


(KOEM)