Sétáló utcát, és mélygarázst építenek a Zrínyi Ilona utca Országzászló tér és Luther ház közötti szakaszán. A beruházásra a Nemzeti Fejlesztési Tervből szeretne forrást nyerni az önkormányzat.
 Az építkezés legkorábban a Korzó üzletház befejezése után, jövő év nyarán kezdődhet el. Az újabb közösségi tér létrehozása annak a folyamatnak a része, melynek során a majdani Kiskörút nyomvonalán belüli területet teljesen elzárják a forgalomtól. A sétáló kialakításával 90 parkolóhely szűnik meg, ezért egy 180 állásos mélygarázst kívánnak építeni a sétáló alá. A belváros rekonstrukciójára a Nemzeti Fejlesztési Tervből szeretne forrást nyerni az önkormányzat, ettől függ, hogy egyáltalán megvalósulhat-e az elképzelés. A tervet nem támogatják a környezetvédők, akik féltik a fákat. Véleményüket, érveiket a Nyíregyházi Televízió Köz-hely című műsorának hétfői adásában ismertették.

Mi most Veres István főépítészt kérdeztük a terv részleteiről.
Elmondta: egy kialakult, majdnem 30 éves, beállt kertet érint a mostani átalakítás. A 70-es évek végén hozták létre itt a teret, korábban ekkora tér itt nem volt. A jelenleg tervezett átalakítás lényege viszont az, hogy a kiskörút továbbépítésével kialakulhatna a városközpont. Az Egyház utca visszakerülne az eredeti vonalára, egészen a Szarvas utcáig, hiszen mindig is ott volt.

Úgy is fogalmazhatnánk, éppen az nem volt jó ötlet, amikor a Kálvin tér mellett elhaladó, a Széchenyi utca felé kanyarodó utat megszüntették.
Természetesen érthető azok aggodalma is, akiknek meggyőződése, hogy egy kialakult növényzetet nem szabad megbontani. Viszont azt is el kellene fogadni, hogy itt többfajta érdek érvényesítéséről van szó. Az egyik a közlekedés érdeke. A 1970-es évek óta több mint tízszeresére nőtt a városban a gépjárműforgalom.

A közgyűlésen ismertetett tanulmányterv szerint – melyhez az ellenzék is elvi támogatását adta - 181 parkoló épülne a mélyben, miközben ezzel szemben a felszínen megszűnne 94. Felvetésünkre, hogy sokszor elhangzik: a kiskörút folytatásának az a ház az akadálya, amelyet a Szent István utca elejére építettek a hajdani „kis csemege” helyére, Veres István főépítész határozottan cáfol. Határozottan állítja: a kiskörút soha nem ment volna arra. Igaz, a Nyírtervnek volt egy tanulmányterve, hogy a Luther-házzal szemben a kiskörutat át lehetne törni, de az pontosan nekiment volna a bíróság épületének. Senki ezt a nyomvonalat el nem fogadta akkor sem, csak létezett egy tervezet, mint ahogy azóta is született számtalan nyomvonal-tervezet rengeteg hibával és rengeteg erénnyel.

- Ezekből próbáltuk meg kiválasztani azt a kompromisszumos javaslatot, amely kevesebb bontással, útszakasszal, új építéssel jönne létre, mégis egy kicsit működőképesebbé tenné város közepét – mondja Veres István.
A téren lévő emlékművek, szobrok helyét kijelölték. A huszár emlékművet kicsit arrébb kell költöztetni, de a második világháborús emlékmű például a helyén marad. Az összes védendő fát felmérték, ezeket szeretnék megmenteni.
Nyilván lesznek fák, amelyeket ki kell vágni, mert a föld alatti parkoló bejáratánál, illetve az út korábbi nyomvonalának helyreállításakor útban lesznek. De a főépítész abban bízik: ahogy az Andrássy úton is sikerült szépen visszapótolni a növényzetet előnevelt fákkal, úgy sikerülni fog nálunk is. Az így kialakított közparkot hozzácsatolják a belváros forgalommentes övezetéhez. Úgy vélik, sokkal hasznosíthatóbb együttes jön így létre, mert egy rendszerré érnek össze a terek.

Pályázatokon próbálja a beruházás fedezetét előteremteni a város, illetve befektetők bevonásával. Két pályázatot adtak be, várhatóan őszre a döntés is születik. Legkorábban jövő év második felében lehet hozzákezdeni az építkezéshez.

Nyíregyháza mélygarázs helyszínrajz
- Sok szempont és érv jelenik meg pro és kontra az építés és bontás mellett, vagy ellene. Hiszen vannak közlekedési szempontok, és vannak az együttműködő funkcionális terek szempontjai, illetve környezetvédelmi szempontok, amelyek a zöld felület megóvását illetve a lehető legkisebb gépjármű forgalmat szeretnék a belvárosban. A városközpontban sétálva láthatjuk: nagyon nehéz parkolóhelyet találni. Nyilván megfogalmazódik az igény arra, hogy több hely legyen a parkolásra, hiszen a környéken intézmények, üzletek vannak. A nyíregyházi ember pedig – ha már kocsit vett – sokat gyalogolni nem akar, amit meg is lehet érteni.

A szakemberek ezért a városközpont peremein próbálják elhelyezni azokat a mélyparkolókat, amelyek ezeken a gondokon enyhíthetnek. S persze igyekeznek olyan helyről feltárni a lehajtókat, kihajtókat, ahová vagy nem néznek lakások (pl. a sávháznak a függőfolyosója néz az útra, a szobák ablakai a déli oldalra nyílnak.), vagy intézmények állnak.
Veres István véleménye szerint ez a terv egy jó kompromisszum, mert a városszerkezetet igyekszik visszaállítani, lehetőleg összefüggően alakítja ki az egymáshoz kapcsolódó rendszereket, a gépjárműveket nagy számban nem engedi be a városközpontba, a zöld felületet visszaállítja.
- Megvizsgáltunk több alternatívát is, hol lehet a városközpont környékén még gépjármű elhelyezésre alkalmas területeket kialakítani. Ezek általában földalatti vagy parkolóházas területek. Van ilyen az Univerzum mögött, ide befektetőt keresünk – folytatja a főépítész. Itt 300 kocsit lehetne elhelyezni. Az Egyház és Síp utca között föld alatti parkolókat terveznek, de jelenleg még nem áll rendelkezésre a terület. Szóba jöhet még a Hősök tere, ahol viszont sokkal nagyobb és idősebb a növényállomány.

Végül marad még a Kossuth tér, amit sem forgalmi szempontból nem lehet megoldani, sem a gazdaságossági szempontok nem igazolják. Ez sokkal nagyobb átalakítással járna. Fel kellene szedni a díszburkolatot, és sérülne a meglévő zöld felület. A ki-behajtás megoldása is nehézkes lenne, mert pont a városalapítók szobránál lehetne megoldani, ami viszont azt jelentené, hogy megint behoznák a forgalmat a Hősök terére, illetve a Bercsényi utcára.

Habár mi nagyvárosnak tartjuk magunkat, úgy látszik a piac még nem nagyon igazolja vissza, hogy ilyen nagy értékű beruházásokkal a föld alatti gépjármű-elhelyezésben üzletet látnának a befektetők. Talán sokan emlékeznek: a bíróság melletti silóparkolóra a pályázatot kiírták, de nem volt jelentkező a megvalósításra.

Megjelent a Nyíregyházi és a Megyei Naplóban 2007. július 12.-én.

forrás: www.nyiregyhaza.hu